określenie dwuznaczne, może oznaczać wino rozwijające się bardzo szybko, przeznaczone do konsumpcji możliwie jak najwcześniej po zbiorze (vin de primeur) lub sposób komercjalizacji wielkich, długo starzejących się win; mogą to więc być młode, łatwe wina przeznaczone do sprzedaży jeszcze przed zabutelkowaniem lub wina typu nouveau (np. beaujolais), które należy spożyć kilka miesięcy po zbiorze; achat en primeur to sposób komercjalizacji win typu grand cru, które sprzedaje się mniej więcej 2 lata przed fizycznym opuszczeniem winnicy, w której poddawane są długiemu procesowi élevage: kupujący płacą wówczas za nie mniej, ale w przewidywaniu wielkiego rocznika ryzykują, że zakup niekoniecznie musi okazać dobrym interesem; na ogół ten typ sprzedaży łączy się z zamiarami spekulacyjnymi; dotyczy to przede wszystkim wielkich win z Bordeaux, Burgundii, Doliny Rodanu, Piemontu, porto, chociaż współcześnie zwyczaj ten jest notowany we wszystkich regionach winiarskich; czasami używa się tego określania w odniesieniu do świeżych, bardzo młodych, serwowanych przed 15 grudnia, ale już przyjemnych w piciu win; courtier; fermentacja węglowa; novello