marka wina (brand), markowe

wina na ogół przeznaczone do rozpowszechniania w wielkich sieciach handlowych, o utrzymywanych stałych, typowych dla tej marki cechach, z określoną, rozpoznawalną etykietą; wina tego typu na ogół stanowią assemblage wyselekcjonowanych win stołowych ulepszonych małą częścią różnych, wyższej klasy win odmianowych lub ich bardzo wystudiowanych kupaży; w efekcie procesu produkcyjnego musi powstać wino odpowiadające smakowi szerokiego kręgu odbiorców i kojarzyć markę z określoną apelacją; markowe wina rozpowszechniane są zwykle przez négociant lub duże spółdzielnie winiarskie; marka i apelacja wina są często komplementarne, czego najlepszym przykładem są szampany; nazwy châteaux są również traktowane jak marki; do znanych marek należy m.in. Mouton Cadet, liebfraumilch, Piat d’Or, Mateus Rosé; pojęcia typowe nie należy w tym przypadku kojarzyć z typowością określaną przez archetyp wina; pojęcie „markowe” bywa także odnoszone do win z renomowanej winnicy